Pagini

miercuri, 2 aprilie 2014

DREPTURILE SI OBLIGATIILE CONDAMNATILOR IN NOUA LEGISLATIE

DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE CONDAMNAŢILOR
03.04.2014                                                                      A.M.B.



Capitolul I: Consideraţii introductive privind sistemul penitenciar din România
Normele ce reglementează, în modul cel mai direct, raporturile juridice de drept execuţional penal sunt prevăzute în Legea privind executarea pedepselor şi măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal – Legea nr. 254 /2013 si în Legea privind executarea pedepselor, a măsurilor educativeşi a altor măsuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciareîn cursul procesului penal – Legea 253/2013[1] - ce au fost elaborate imediat după apariţia Noului Codului penal  şi a Noului Cod de Procedură Penală şi ca urmare a apariţiei pe plan european a Regulilor penitenciare europene nr. 2006/2, din 11 ianuarie acelaşi an, fiind necesară modificarea Legii nr. 294/2004[2], care era prima lege de executare a pedepselor de după Revoluţia din 1989.[3]
            În limbajul obişnuit, pedeapsa închisorii se confundă cu pedepsele privative de libertate. Pedeapsa privativă de libertate, în conformitate cu prevederile Codului penal, are două variante şi ambele sunt pedepse principale. Este vorba de detenţiunea pe viaţă aplicabilă pentru infracţiunile cele mai grave şi închisoarea de la 15 zile la 30 de ani aplicabilă pentru celelalte infracţiuni. Conform art. 60 NCP, pedeapsa închisorii mai poate fi aplicată în cazul condamnatului care se sustrage cu rea-credinţă de la executarea amenzii, când instanţa poate înlocui această pedeapsă cu pedeapsa închisorii în limitele prevăzute pentru infracţiunea săvârşită, ţinând seama de partea din amendă care nu a fost achitată.[4]
            Sistemul penitenciar face referire la un cumul de aşezăminte ce aparţin Ministerului Justiţiei şi Ministerul de Interne, acesta este format din: penitenciare, centre de arestare preventivă, centre de reţinere şi arestare preventivă şi secţii speciale de arestare preventivă.
            Administraţia penitenciară centrală este reprezentată de Administraţia Naţională a Penitenciarelor, subordonată Ministerului Justiţiei, instituţie cu personalitate juridică (ordonator principal de credite), finanţată de la bugetul de stat şi din venituri extrabugetare.[5]
           

                        Capitolul  II: Drepturile condamnaţilor

          Din perspectiva Consiliului Europei, începând cu anii ‘90, reforma sistemului penitenciar din România s-a pus cu deosebită tărie. Nu a fost vorba de alegerea drumului, ci de paşii practici pe care trebuiau să-i facă, pe un drum cunoscut deja, şi de felul cum trebuiau să treacă peste obstacole şi neajunsuri. Era vorba de o totalitate a relaţiilor specifice pe baza cărora trebuia constituit sistemul, de un plan de activitate în care erau fixate etapele propuse pentru transformarea sistemului vechi. Precumpănirea drepturilor şi obligaţiilor deţinuţilor, a intereselor legale între ele, nu exclude exprimarea opiniilor privind interpretarea acestora fie în abstract, fie în legatură cu acte concrete[6]. Atât sprijinul cât şi contraponderea ce echilibrează disciplina sau neutralizează indisciplina deţinuţilor, neîncadrarea lor în programul ordonat, alteori acţiunile distructive care le întreprind nu reprezintă altceva decât interpretarea acestor fapte în sensul individualizării întregii proceduri.
            Ceea ce avem de arătat ca prim punct de vedere este faptul că teama de neînfrânt a fiecărui deţinut este problema regimului de deţinere, a severităţii lui. Fără a înţelege acest lucru, nici vorbă nu poate fi de consiliere psihologică. Dar înşiruirea drepturilor deţinuţilor în lege nu înseamnă numai sprijinirea revendicărilor ridicate de unii dintre ei, ci şi exerciţiul de sine stătător pe durata condamnării. Supravegherea acordării drepturilor mai înseamnă şi posibilitatea uzufructului acestora în totalitate şi deplină libertate împotriva dictaturii unor grupuri de condamnaţi. Fireşte, supravegherea continuă şi permanentă pentru a face posibilă în totală siguranţă de sine exercitarea drepturilor cuvenite prin lege se încadrează în procedura anchetei administrative. Iată o primă categorie de limite[7].
            În conformitate cu prevederile legale, condamnaţilor care dau dovadă de o conduită foarte bună, de receptivitate la acţiunile şi programele educative şi de reinserţie socială li se acordă anumite facilităţi, care vin să stimuleze comportamentele pozitive, să fie prin puterea exemplului atractive şi pentru alţi condamnaţi. Astfel, condamnaţii pot beneficia de: vizite fără dispozitive de separare între condamnat şi vizitatori; acordarea de recompense, cum sunt cele prevăzute în art. 98 din Legea 254/2013; ş.a.
            Drepturile persoanelor condamnate se exercită potrivit Constituţiei şi legislaţiei în vigoare. Orice îngrădire a acestora se poate face tot în contextul acestor acte normative. Asigurarea respectării drepturilor persoanelor condamnate se face de către judecătorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate.  
           Această îmbinare de interese se răsfrânge asupra scopului pedepsei şi asupra muncii educative. Împotriva acestor măsuri se poate face plângere la judecătorul delegat pentru executarea pedepselor. Este un mod de a-l investi pe judecător în exercitarea controlului asupra unui act al administraţiei penitenciare. Faptul acesta angajează o relaţie tranzitivă prin art. 9 din lege.
Acţiunea care duce la acestă posibilitate are un caracter jurisdicţional. De unde se trage concluzia că, în cadrul penitenciarului, judecătorul delegat este un organ de jurisdicţie. ( art. 9 alin.(3) )
            Uneori organizaţiile neguvernamentale motivează cauza pentru care solicită acceptul de a vizita un penitenciar sau altul, alteori motivaţiile lor nu preconizează principiul integrant al muncii educative desfăşurate. Pe linia acestei planificări de moment, organizaţiile neguvernamentale evită orice comentariu pe speţe, social şi juridic la problema criminalităţii. Părerea lor schioapătă în legătură cu acea comparaţie care birocratizează, minimalizează şi ucide lupta împotriva criminalităţii: prezumţia de nevinovăţie. Pe fond, această zarvă nu este decât expresia susceptibilă de egalizare intelectuală a pericolului social şi a stării de vinovăţie prin aşternutul unui strat de ignoranţă sub forma anti-impresionistă: după cum se ştie, infractorii comit infracţiuni; prin lege, cetăţenii trebuie să-şi asigure apărarea împotriva infractorilor.
            Cei care conduc astfel de ONG-uri trebuie să aibă iniţiativa şi speranţa de a înţelege prin facultăţile superioare (inteligenţă, voinţă) şi sentimentul care transformă senzaţiile în reprezentări, idei şi determinări spre acte după tipicul şi spiritul legii, după formalităţile de regim penitenciar. Astfel, comentând într-un fel pe lângă lege, accentuând caracterul particular al dificultăţilor inerente într-o închisoare, bunul renume al organizaţiei neguvernamentale şi mişcarea ei vor fi ciobite. Pentru următoarele momente ale vizitei, organizaţia neguvernamentală nu este competentă să examineze sau să comenteze legalitatea unor măsuri luate de directorul penitenciarului, ci duioşia lor trebuie să treacă mai întâi, ca o condiţie de înţelegere, printre robustele coloane ale Codului penal, ale Codului de procedură penală şi ale Legii pentru executarea pedepselor[8].
            În penitenciare se pot efectua vizite de către reprezentanţii organizaţiilor neguvernamentale care desfăşoară activităţi în domeniul protecţiei drepturilor omului, dacă au obţinut aprobarea directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor. Întrevederile au loc asigurându-se confidenţialitatea lor, dar sub supraveghere vizuală.
Principalele drepturi asigurate deţinuţilor sunt următoarele:
-          dreptul deţinutului de a înştinţa familia sau anumite alte persoane despre situaţia în care se află;
-          dreptul la echipament şi cazarmament;
-          dreptul la hrană;
-          dreptul la odihnă şi plimbare;
Articolul 67 din Legea 254/2013 prevede că „ Fiecărei persoane condamnate i se asigură zilnic plimbarea în aer liber timp de minim o oră, în funcţie de regimul de executare a pedepsei privative de libertate.”

1.      Dreptul la informaţie. Libertatea conştiinţei, a opiniilor şi libertatea credinţelor religioase.
În exercitarea acestor drepturi, prevăzute de art. 58 şi art. 59 din Legea nr. 254/2013, condamnaţii pot audia zilnic emisiunile radio, urmări programele de televiziune, pot să aibă acces la publicaţiile şi reviste, literatură beletristică şi de specialitate. Ca urmare a modernizărilor care au loc în penitenciare se pot monta televizoare în camere cu efective mai mari sau în cluburi, unde condamnaţii, pe baza programului zilnic, pot viziona ştiri, filme, emisiuni sportive şi de divertisment.
Condamnaţii pot participa liber la servicii şi întruniri religioase, pot consulta liber reviste, cărţi cu caracter religios. De asemenea, în penitenciar, ei pot deţine materiale de cult. Acest drept mai presupune înlăturarea oricărei îngrădiri sau discriminări pe teme de opinii, convingeri, credinţe religioase.
În conformitate cu prevederile Regulilor penitenciare europene şi în conformitate cu structura după credinţă a condamnaţilor (peste 80% ortodocşi), Administaţia Naţională a Penitenciarelor şi Ministerul Justiţiei au semnat în anul 1993 un Protocol de asistenţă religioasă” cu Patriarhia Ortodoxă Română, prin care s-au pus bazele înfinţării în penitenciare de posturi de preot-capelan, asigurate cu personalul necesar şi cu o bază materială constând din obiecte de cult şi capele sau biserici.[9]      
Deoarece între cultele religioase există dispute şi dorinţe de a atrage cât mai mulţi adepţi, s-a aprobat o conduită comună prin care penitenciarul nu trebuie să devină locul pentru prozelitism, disputele să nu constituie obiect al programelor religioase, ci orientarea acţiunilor să se direcţioneze spre teme fundamentale comune acceptate de toate cultele, precum şi cultivarea valorilor morale şi etice superioare.

2.      Dreptul la consultarea documentelor cu caracter personal
Interesul condamnaţilor şi a familiilor acestora cu privire la actele din cuprinsul dosarului vin din nevoia de cunoaştere a evoluţiei sitauţiei acesteia, situaţie de fapt şi de drept care poate influenţa viaţa acestuia, astefel: sitauţia juridică (introducerea în dosar a mandatelor de executare a pedepselor, în cazul în care sunt mai multe astfel de acte, realizarea contopirilor de mandate, modificărilor datelor din situaţia juridică – nerecidivist, recidivist cu antecedente penale, aplicarea unei graţieri, amnistii, intervenţia unui proces la altă instanţă ori un proces la instanţele din străinătate, întreruperea executării pedepsei pe un timp limitat, suspendarea executării pedepsei), liberarea (la termen, condiţionată, amânarea liberării), transferarea, sancţionarea ori recompensarea, acordarea de facilităţi ori responsabilităţi, documentarea cu privirea la zilele câştigate ca urmare a muncii prestate, cuantumul sumelor consemnate pe numele condamnatului (din plata muncii, banii primiţi de la familie sau din alte surse, sumele expediate de penitenciar familiei sau victimei infracţiunii, plata unor daune cauzate din vina condamnatului, consemnarea sumelor cheltuite prin cumpărarea de bunuri), verificarea situaţiei medicale (consemnarea tratamentelor, a medicamentelor de la penitenciar, de la familie, transferul de la spitale, internările în infirmerie, intervenţiile stomatologice, diferite intervenţii chirurgicale, vaccinările periodice, alterarea stării de sănătate care nu ar permite continuarea executării pedepselor), obţinerea de certificate de calitate, de diplome de studii ori de terminare a cursurilor diferitelor şcoli.[10]
Administraţia penitenciarelor este obligată să asigure, în locuri accesibile din penitenciar, în limba română sau în limba pe care o înţeleg, liberul acces la informaţiile de interes public, conform dispoziţiilor legale clin Codul penal şi de procedură penală, ale Legii de executarea pedepselor, ale Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public cu modificările şi completările ulterioare.
Dacă cei interesaţi au deficienţe de comunicare, conducerea penitenciarului va identifica acele modalităţi care permit înţelegerea acestora. Toate măsurile luate în sensul celor de mai sus se vor consemna într-un proces-verbal.  

3.      Dreptul de petiţionare şi dreptul la corespondenţă
Aceste drepturi sunt prevăzute de art. 63  din Legea nr. 254/2013 şi constau în posibilitatea pe care o are condamnatul de a se adresa neîngrădit oricărei instituţii – organe de stat, instanţe judecătoreşti, organe ale parchetului, mass-media, organizaţii care apără drepturile omului sau care pot sprijini acţiunile de reinserţie socială, culturală, religioasă, sportivă.
Legea prevede că aceste drepturi sunt garantate. În înţelesul termenului de petiţie, se include orice cerere sau sesizare adresată autorităţilor publice, organelor judiciare, instanţelor sau organizaţiilor internaţionale.
Statul, prin conducerea penitenciarelor, garantează acest drept persoanelor condamnate. Petiţiile şi răspunsul la acestea au caracter confidenţial şi nu pot fi deschise sau reţinute.
În ceea ce priveşte cheltuielile ocazionate de exercitatea dreptului de petiţionare şi a dreptului de corespondenţă, acestea sunt suportate de către pesoanele aflate în executarea pedepselor privative de libertate. În cazul în care aceste peroane nu dispun de mijloacele băneşti necesare, cheltuielile pentru exercitarea dreptului de petiţionare prin cereri şi sesizări adresate organelor judiciare, instanţelor sau organizaţiilor internaţionale a căror competenţă este acceptată şi recunoscută de România şi cele pentru exercitarea dreptului de corespondenţă cu familia şi cu apărătorul sunt suportate de către administraţia penitenciarelor.[11]
Corespondenţa poate fi deschisă în prezenţa persoanei destinatare, fără a fi citită, pentru a se evita introducerea prin intermediul ei a drogurilor, substanţelor toxice, explozibililor sau a altor asemenea obiecte a căror deţinere este interzisă.
Corespondenţa poate fi deschisă şi reţinută atunci când există indicii temeinice cu privire la comiterea unei fapte penale sau infracţiuni. Persoana aflată în executarea pedepsei privativă de libertate este înştiinţată în scris, de îndată, cu privire la luarea măsurii de deschidere a corespondenţei, iar corespondenţa reţinută este clasată într-un dosar special, păstrat la administraţie. Deschiderea şi reţinerea se face în baza dispoziţiei emise în scris şi motivat de către judecătorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate.
Directorul penitenciarului trebuie să ia măsurile necesare pentru crearea cadrului necesar ridicării corespondenţei din penitenciar de către furnizorul de servicii poştale, de a asigura cutii poştale în penitenciar, şi predării de îndată a acesteia destinatarului, sub semnătură.

4.      Dreptul la convorbiri telefonice ( art. 65 Legea 254/2013) si Dreptul la comunicări online ( art. 66 Legea 254/2013)
În conformitate cu art. 24.1 din Regulile europene 2006, „Deţinuţilor li se va permite să comunice, cât de des posibil, prin corespondenţă, telefon sau alte mijloace de comunicare cu familiile lor, terţe persoane şi reprezentanţii organismelor exterioare, precum şi să primească vizite de la aceste persoane”.
Pentru asigurarea exercitării acestui drept, este nevoie de instalarea în penitenciare a unor telefoane publice cu cartelă, la care, sub supraveghere vizuală, în limba maternă, condamnaţii pot efectua convorbiri telefonice a căror confidenţialitate trebuie asigurată. Cheltuielile ocazionate de aceste convorbiri se suportă de către cei care le fac.
Cu toate neajunsurile folosirii fără restricţii a telefonului în incinta penitenciarelor, schimbarea opticii cu privire la posibilitatea comunicării neresticiţionate prin corespondenţă şi prin telefon reprezintă pentru majoritatea condamnaţilor o posibilitate în plus de socializare, de participare la problemele de familie, de rezolvare rapidă a necesităţilor proprii solicitate familiei, comunicarea unor abuzuri, nedreptăţi ori probleme de rezolvat, la care să fie angrenat avocatul propriu sau o persoană care să-i apere interesele.
Odată cu intrarea în vigoare a Legii 254/2013 şi a Regulamentului de aplicare, a fost acordat deţinuţilor şi dreptul de a comunica on line cu membrii familiei.

5.      Dreptul la plimbarea zilnică şi dreptul de a primi vizite şi de a fi informat cu privire la situaţiile familiale deosebite ( art. 67 şi 68 din Legea 254/2013). Dreptul la vizită intimă ( art. 69 Legea 254/2013)
Fiecărei persoane condamnate i se asigură zilnic, atunci când condiţiile climaterice permit, plimbarea în aer liber timp de cel puţin 2 ore, în curţi special amenajate în aer liber, dacă nu prestează munca sau nu desfăşoară activităţi de instruire şcolară[12]. Ceilalţi condamnaţi, care efectuează aceste activităţi, au dreptul la plimbare cel puţin o oră pe zi. Dacă vremea este nefavorabilă, atunci plimbarea se asigură într-un alt spaţiu corespunzător. Vizitele se primesc în spaţii special amenajate, sub supravegherea vizuală a personalului administraţiei penitenciarului. Orice persoană  care vizitează  un  condamnat este  supusă  unui  control specific.
Dreptul la plimbare este specific pentru persoanele condamnate, el nemaifiind întâlnit în alte instituţii. Pentru a le oferi un echilibru atât fizic şi psihic condamnaţilor închişi în celule mici, şi celor care nu participă la activităţi lucrative, în fiecare penitenciar se crează zone de plimbare. În penitenciarele de maximă securitate, curţile de plimbare sunt separate de un zid între ele şi cu plasă de sârmă pe ele, să se respecte astfel condiţiile de siguranţă. Pentru ceilalţi condamnaţi se organizează terenuri de sport şi zone de plimbare pentru realizarea activităţilor de plimbare zilnice.
Vizitele se desfăşoară cu o evidenţă strictă, ca urmare a diferenţerii acestui drept conform Ordinului Ministerului Justiţiei nr. 2714/2008, astfel că fiecare condamnat poate beneficia de contactul cu familia sau alte persoane, chiar dacă conduita sa nu este deosebită. Cu toate acestea, între recompensele cele mai importante ce se pot acorda condamnaţilor este şi suplimentarea dreptului la vizită, care poate înlesni contactul mai des decât periodicitatea stabilită prin ordin, aceasta depinzând de conduita şi receptivitatea la activităţile socio-educative.
Pentru condamnaţii periculoşi, organizarea vizitelor se realizează numai cu o barieră totală între vizitatori şi condamnaţi pentru realizarea securităţii depline a locului de deţinere şi a vizitatorilor, deşi se reduce semnificativ calitatea socială a contactului cu exteriorul. Există posibilitatea, ca şi condamnaţii periculoşi să beneficieze de vizita fără sisteme de separare, dar, în aceste condiţii, trebuie realizate percheziţii totale înainte şi după vizită, supravegherea vizuală să fie permanentă, iar personalul să fie pregătit pentru intervenţie în orice moment.[13]
Apărătorul poate vizita oricând persoana condamnată pe care o reprezintă, iar discuţiile dintre ei sunt confidenţiale. Prezenţa sa se poate realiza prin angajarea sa şi emiterea unei delegaţii, precum şi prezentarea  legitimaţiei baroului din care faca parte. Convorbirile se poartă, de regulă, în încăperi special amenajate, din cadrul sectorului vizite, sub supraveghere vizuală a personalului, interceptarea discuţiilor fiind interzisă.
Directorul locului de deţinere poate aproba vizite între persoane private de libertate, indiferent de regimul de executare, în sectorul de acordare a drepturilor la vizite, în spaţii prevăzute cu dispozitive de separare. Despre efectuarea vizitei se fac menţiuni în documentele de evidenţă ale fiecărei persoane condamnate. Acordarea dreptului la vizită implică efectuarea percheziţiei corporale a condamnatului, atât înainte, cât şi după efectuarea vizitei, în scopul prevenirii unor evenimente deosebite sau unor situaţii de risc[14].
Orice nerespectare a regulamentului conduce la întreruperea vizitei, iar motivele sunt consemnate într-un registru special.
    Persoanele privative de libertate pot beneficia trimestrial de vizită intimă cu durata de două ore. Persoanele care s-au căsătorit, în primul an de căsătorie, pot să realizeze vizite intime cu o frecvenţă lunară, la fel persoanele care s-au căsătorit în penitenciar, cu aprobarea directorului penitenciarului.

6.      Dreptul de a se plânge împotriva încălcării prevederilor legale
Depunerea de cereri şi plângeri la conducerea penitenciarului sau în afara acestei instituţii reprezintă dreptul condamnatului de a solicita conservarea drepturilor şi facilităţilor acordate de normele legale, de a protesta împotriva unor conduite nelegale ce s-ar îndrepta împotriva sa, de a rezolva în nume propriu unele deficienţe din mecanismul de aplicare a regimului ce i se aplică sau de a solicita o facilitate la care ar avea acces dacă o comisie, un funcţionar sau un cadru de conducere nu i-ar refuza-o, având în vedere că acordarea acestei facilităţi este la latitudinea respectivei autorităţi.
În ceea ce priveşte pe deţinuţii care încă nu au fost condamnaţi definitiv, cererile lor, plângerile şi reclamaţiile vor fi înaintate prin avocatul desemnat sau din oficiu, prin familie sau orice autoritate care poate să ducă la clrificarea situaţiei juridice cu cea mai mare rapiditate.

7.      Dreptul de a primi, cumpăra şi a deţine bunuri
Bunurile ce le pot primi condamnaţii sunt de o mare diversitate, dar ele nu depăşesc condiţia de bunuri de folosinţă personală. Aceste bunuri pot face ca în cadrul detenţiei camerele de deţinere să aibă un aspect personalizat prin aceea că, provenind de la familie, reprezintă gustul şi cultura persoanei deţinute.
Persoanele condamnate aflate în penitenciare au dreptul la primirea de bunuri şi bani. Numărul, greutatea bunurilor şi valoarea sumelor de bani se stabilesc prin ordin al ministrului justiţiei. Sumele de bani se consemnează în fişa contabilă nominală a fiecărui condamnat. Toate sumele de bani dobândite de către condamnat fie din munca prestată, fie din sumele primite, se folosesc de către acesta la exercitarea dreptului de petiţionare, de corespondenţă, a dreptului la convorbiri telefonice, pentru efectuarea examenului medical, pentru cumpărarea de bunuri, pentru sprijinirea familiei sau alte asemenea scopuri, pentru repararea pagubelor cauzate bunurilor puse la dispoziţie de administraţia penitenciarului şi pentru plata transportului până la domiciliu, la punerea în libertate.
Dacă la punerea în libertate nu se dispune de aceste fonduri, Administraţia Naţională a Penitenciarelor va asigura acestora contravaloarea transportului până la domiciliu, la nivelul tarifelor practicate de SNCFR.
Bunurile interzise şi sumele de bani găsite asupra condamnaţilor, cu prilejul percheziţiilor, se confiscă. Bunurile confiscate se valorifică sau se distrug potrivit legii, iar sumele de bani se păstrează şi se folosesc pentru cheltuielile din penitenciar ale persoanei condamnate.
Persoanele private de libertate au dreptul de a cumpăra săptămânal, de la punctele comerciale din incinta locurilor de deţinere, în limita a ½ din valoarea salariului minim brut pe economie, alimente, apă minerală, băuturi răcoritoare, precum şi cele necesare exercitării drepturilor de petiţionare, la corespondenţă şi la convorbiri telefonice.
Medicul poate restricţiona cumpărarea unor alimente contraindicate în afecţiunile de care suferă, sau a tutunului.[15]

8.      Dreptul la asistenţă medicală, tratament şi îngrijiri ( art. 71 si 72 Legea 254/2013)
Dreptul la asistenţă medicală se referă la obligaţia administraţiei penitenciare de a asigura deţinuţilor îngrijiri medicale corespunzătoare, în infirmeria unităţii, de către medicul penitenciarului (în cazul afecţiunilor uşoare) sau într-un spital din sistemul penitenciar, ori din reţeau externă sistemului (în cazul afecţiunilor grave). În acest sens, menţionăm dispoziţiile art. 71 din Legea nr. 254/2013, care prevăd că dreptul la asistenţă medicală al persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate este garantat, că asistenţa medicală în penitenciare se asigură ori de câte ori este necesar sau la cerere, cu personal calficat, în mod gratuit, potricit legii, şi că persoanele aflate în executarea pedepselor privative de libertate benificiază în mod gratuit de tratament medical şi medicamente.
Pentru asigurarea asistenţei medicale persoanelor private de libertate, în cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor funcţionează o reţea sanitară proprie, care cuprinde: cabinete de medicin primară, cabinete de medicină dentară, farmacii, puncte farmceutice, infirmerii, cabinete şi ambulatorii de specialitate, penitenicare-spital şi mijloace de transport medical.[16]
Medicul care efectuează examenul medical are obligaţia de a sesiza procurorul ori de câte ori constată că persoana condamnată a fost supusă la tortură, tratamente inumane sau degradante, ori rele tratamente, precum şi obligaţia de a consemna în fişa medicală cele constatate şi declaraţiile persoanei condamnate în legătură cu acestea, sau cu orice altă agresiune declarată de persoana condamnată.
Persoana condamnată poate solicita, pe cheltuiala sa, examinarea şi de către un medic legist sau de un medic din afara sistemului penitenciar, desemnat de persoana condamnată. Constatările medicului din afara sistemului se consemnează în fişa medicală a persoanei condamnate, iar certificatul medico-legal se anexează la fişa medicală, după ce condamnatul a luat la cunoştinţă de conţinutul său, sub semnătură.
Deţinuţii care suferă de handicapuri fizice grave şi cei care sunt foarte în vârstă trebuie sa poată duce o viaţă cât se poate de normală şi să fie protejaţi împotriva unor eventuale abuzuri sau expunerii la desconsiderare, să nu fie separaţi de restul populaţiei carcerale mai ales dacă în colectivitate pot fi ajutaţi pentru depăşirea problemelor legate de handicap. Modificările srtucturale necesare deplasării acestora trebuie să fie întreprinse în localurile sau secţiile penitenciarului unde aceştia sunt cazaţi, pentru a facilita deplasările şi activităţile persoanelor aflate în scaun rulant şi a celorlalţi handicapaţi, aşa cum aceasta se practică în exteriorul închisorii.[17]

9.      Asistenţă medicală în cazuri speciale ( art. 73 Legea 254/2013)
Femeile condamnate la pedepse privative de libertate, care sunt însărcinate, beneficiază de asistenţă medicală prenatală şi postnatală, luându-se măsuri ca naşterea să aibă loc în afara penitenciarului. După acest moment, administraţia penitenciarului va lua măsurile necesare, la solicitarea mamei, ca aceasta să îşi poată îngriji copilul până la vârsta de 1 an.
La împlinirea vârstei de 1 an sau anterior, copilul poate fi dat în îngrijire, cu acordul mamei, familiei sau persoanei indicate de aceasta.
Dacă nu este posibilă această încredinţare, atunci se poate recurge la încredinţarea unei instituţii specializate, cu înştiinţarea autorităţilor competente pentru protecţia copilului.

10.  Dreptul la asistenţă diplomatică
Acest drept prevăzut de art. 74 din Legea nr. 254/2013. Persoanele condamnate la pedepse privative de libertate care au altă cetăţenie decât cea română au dreptul de a se adresa reprezentanţelor diplomatice sau consulare în România ale statului ai cărui cetăţeni sunt şi de a fi vizitaţi de funcţionarii acestor reprezentanţe diplomatice sau consulare, iar administraţia penitenciarului are obligaţia să coopereze cu aceste instituţii pentru realizarea asistenţei diplomatice a persoanelor condamnate. Persoanele condamnate la pedepse privative de libertate, cu statut de refugiaţi sau apatrizi, precum şi persoanelor condamnate care au altă cetăţenie decât cea română, al căror stat nu este reprezentat diplomatic sau consular în România, pot solicita administraţiei penitenicarului să contacteze autoritatea internă sau internaţională competentă şi pot fi vizitaţi de reprezentanţii acesteia.[18]

11.  Dreptul la încheierea unei căsătorii ( art. 75 Legea 254/2013)
       Un alt drept al persoanelor condamnate aflate în penitenciar este şi cel la încheierea unei căsătorii, în condiţiile legii, în aceste locuri de deţinere.
       Pentru realizarea acestui drept, condamnaţii pot cere administraţiei să asigure condiţiile necesare, să realizeze analizele medicale necesare, să înainteze autorităţile locale cererea de şi să fixeze cadrul în care se va oficia căsătoria.În certificatul de căsătorie se înscrie localitatea unde se află penitenciarul, ca fiind locul încheierii căsătoriei.
       După oficierea căsătoriei, soţii pot rămâne împreună într-o cameră din penitenciar timp de 48 de ore, cu aprobarea directorului penitenciarului.
       Dacă pedeapsa se execută în regim semideschis sau deschis, condamnaţii pot primi o învoire de la directorul penitenciarului, de până la 5 zile, care face posibilă încheierea căsătoriei în localitatea de domiciliu sau în loc se află penitenciarul.
       La încheierea căsătoriei pot participa: judecătorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate, directorul locului de deţinere, un reprezentant al Serviciului de educaţie şi intervenţie psiho-socială, precum şi un număr de maximum 10 persoane, rude până la gradul IV, sau alte cunoştinţe ale viitorilor soţi.

12.  Dreptul la odihnă şi repaus săptămânal ( art.77 Legea 254/2013)
Deoarece dreptul la odihnă este strâns legat de condiţiile de cazare ale condamnaţilor, vom arăta că aceştia sunt cazaţi în camere de deţinere, de regulă, în comun. Camerele dispun de un număr de paturi în raport cu numărul de deţinuţi, fiecăruia trebuind să i se asigure cel puţin 8 m.c. de aer şi o suprafaţă de 4 m.p. Camerele au instalaţii de lumină. Căldură, aerisire, sanitare, iar paturile sunt dotate cu cazarmamentul şi lenjeria necesară. Dreptul la odihnă este completat cu repausul săptămânal şi cel din timpul sărbătorilor legale.
Se poate remarca din cadrul dreptului la plimbare şi componenta de refacere a echilibrului fizic şi psihic ce echivalează cu dreptul la odihnă. Plimbarea nu este o problemă de destindere, ci şi una de sănătate , deţinuţii trebuind să fie stimulaţi să se mişte în aer liber, timp în care şi camerele de deţinere pot fi bine aerisite. Regulile europene recunosc nevoile speciale ale tinerilor, care simt nevoia de mişcare, de dorinţă de dezvoltare fizică, de exprimarea nevoii de exerciţiu fizică, de exprimarea nevoii de exerciţiu fizic pentru descărcarea fizică şi a tensiunilor nervoase, nevoia de epuizare a energiei mintale şi fizice prin exerciţii.[19]


13.  Dreptul de a vota  ( art.76 Legea 254/2013)
Deţinuţii cărora nu li s-au aplicat, prin sentinţa de condamnare dispoziţiile art. 66 alin (1) lit. d) NCP işi pot exercita dreptul la vot. În acest scop, administraţia penitenciarului va asigura toate condiţiile necesare exercitării acestui drept, iar Şeful serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor va acorda scutiri de la plata cheltuielilor de producere şi de eliberare a actelor de identitate dacă persoanele condamnate nu dispun de mijloace financiare.

14.  Dreptul la muncă  ( art.78 Legea 254/2013)
          În raport de tipul regimului de executare a pedepsei şi ţinându-se seama de calificarea,  deprinderile şi aptitudinile deţinuţilor, acestora li se poate cere să presteze diferite munci pe perioada detenţiei.  În exercitarea dreptului la muncă se vor acea în vedere şi următoarele aspecte vârsta şi starea de sănătate a deţinutului, măsurile de siguranţă, precum şi de programele destinatesprijinirii formării profesionale a deţinuţilor.

15.  Dreptul la învăţământ  ( art.79 Legea 254/2013)
 Deţinuţii pot fi incluşi, în funcţie de posibilităţile penitenciarului, în condiţiile protocolului de colaborare încheiat cu Ministerul Educaţiei Naţionale la cursuri de instruire şcolară sau la studii universitare ţinându-se cont de nevoile prioritare de intervenţie identificate, de starea de sănătate, de tipul regimului de executare a pedepsei şi de măsurile de siguranţă aplicate.

16.  Dreptul la hrană, ţinută, cazarmament şi condiţii minime de cazare  ( art.80 Legea 254/2013)
În conformitate cu disp. Art 48-50 din prezenta Lege, persoanelor condamnate li se asigură dreptul la hrană, ţinută, cazarmament.


Capitolul  III: Obligaţiile condamnaţilor

De la primul contact pe care condamnatul îl are cu penitenciarul, i se aduc la cunoştinţă drepturile şi obligaţiile pe care le are în timpul executării pedepsei cu închisoarea[20].
Persoanele condamnate la închisoare sau detenţie pe viaţă au următoarele obligaţii:
-          să respecte regulile stabilite de administraţia penitenciarului pe perioada căt au permisiunea de a ieşi din penitenciar, sai în cazul desfăşurării de activităţi, fără supraveghere, în exteriorul penitenciarului;
-          să se supună percheziţiei corporale cu ocazia primirii în penitenciar, precum şi pe parcursul executării pedepsei privative de libertate, ori de câte ori este necesar;
-          să întreţină în mod corespunzător bunurile încredinţate de penitenciar şi bunurile din dotarea unităţilor unde prestează munca. Se impune aici precizarea că persoana condamnată răspunde civil, material, disciplinar, penal, după caz, pentru faptele săvârşite în timpul executării pedepsei privative de libertate.
-          să se conformeze dispoziţiilor date de organele judiciare
-          să respecte regulile de igienă individuală şi colectivă în camera de deţinere şi în alte spaţii comune, precum şi indicaţiile medicului
-          să respecte programul zilnic
-          să respecte repartizarea pe camerele de deţinere
-          să manifeste o atitudine cuviincioasă faţă de persoanele cu care intră în contact
-          să aibă o ţinută decentă, curată şi îngrijită
-          să îndeplinească în bune condiţii activităţile la care participă
-          sa declare, conform realităţii, nivelul de instruire şcolară sau pregătire profesională
      Aceste obligaţii sunt valabile şi pentru minorii care sunt sancţionaţi cu măsuri educative de internare într-un centru de reeducare (institute medical-educative).
      Sunt considerate încălcări ale disciplinei, abateri disciplinare următoarele:
-          încălcarea obligaţiilor de internare şi rămânere în penitenciar (evadarea);
-          prezenţa în zone interzise şi la ore nepermise în anumite zone din penitenciar şi nerespectarea orei de revenire în penitenciar;
-          tulburarea în orice mod a programului de muncă, a programelor social-educative care se derulează în penitenciar;
-          procurarea şi deţinerea de bani, bunuri sau alte valori în alte condiţii decât cele prevăzute de lege;
-          comunicarea cu exteriorul prin mijloace de comunicare la distanţă în alte condiţii decât cele prevăzute de lege;
-          utilizarea în alte condiţii decât cele prevăzute de lege a bunurilor puse la dispoziţie de administraţia penitenciarelor;
-          nerespectarea oricărei obligaţii care revine persoanelor condamnate le executarea unei pedepse privative de libertate.
     Persoanele caondamante la pedepse privative de libertate răspund civil, material, disciplinar sau penal, după caz, pentru faptele săvârşite în timpul executării pedepselor privative de libertate, potrivit legii.[21]

1.      Sancţiuni disciplinare şi procedura disciplinară
Pentru încălcarea regulilor de disciplină se poate lua împotriva condamnatului una din următoarele măsuri disciplinare:
a)      avertisment;
b)      suspendarea dreptului de a participa la activităţi culturale, artistice şi sportive pe o perioadă de cel mult o lună;
c)      suspendarea dreptului de a presta o muncă cel mult o lună;
d)     suspendarea dreptului de a primi şi cumpăra bunuri, cu excepţia celor necesare pentru igiena individuală sau exercitarea dreptului la apărare, petiţionare, corespondenţă şi asistenţă medicală pentru cel mult două luni;
e)      suspendarea dreptului de a primi vizite cel mult trei luni;
f)       izolarea pentru maxim zece zile.
La minori sancţiunile prevăzute de la litera b), e) se reduc la jumătate.
Sancţiunile de la litera d), e), f) nu se aplică femeilor însărcinate sau celor care au în îngrijire copii în vârstă de până la un an.
De asemenea izolarea nu se aplică minorilor.
Sancţiunea disciplinară privind izolarea de zece zile se aprobă doar cu avizul medicului, care are obligaţia de a vizita zilnic şi ori de câte ori este nevoie persoanele condamnate cărora li se va aplica această sancţiune.
Aplicarea sancţiunilor disciplinare nu pot îngrădi dreptul la apărare, dreptul de petiţionare, dreptul la corespondenţă, dreptul la asistenţă medicală, dreptul la hrană, la lumină şi dreptul la plimbare zilnică.
Banii sau alte valori procurate ori deţinute în alte condiţii decât cele prevăzute de lege se confiscă şi se valorifică conform legii.
Sancţiunile cu caracter colectiv şi sancţiunile corporale sunt interzise.
Răspunderea disciplinară nu exclude răspunderea penală sau civilă a persoanei condamnate.
Dacă abaterea disciplinară îmbracă forma unei infracţiuni, personalul penitenciarului va sesiza obligatoriu organele de cercetare penală şi provizoriu va aplica o sancţiune disciplinară.
Abaterile disciplinare se constată de către personalul administraţiei penitenciarului şi se consemnează într-un raport de incidente cere se depune în 24 de ore de şeful secţiei unde este încarcerată persoana respectivă.
Şeful secţiei va sesiza comisia de disciplină iar directorul penitenciarului va desemna în 24 de ore o persoană care va efectua cercetarea prealabilă şi care trebuie să prezinte un raport în 5 zile. După ascultarea persoanei indisciplinate şi a oricărei persoane ce are cunoştinţă de faptă, va proceda la individualizarea sancţiunii disciplinare.
Evidenţa sancţiunilor disciplinare se ţine într-un registru special, hotărârea se evidenţiază şi în dosarul individual al condamnatului.
Împotriva hotărârii comisiei de disciplină se poate face plângere la judecătorul delegat cu executarea pedepselor privative de libertate în termen de trei zile de la primirea ei.
Împotriva acestei încheieri se poate introduce contestaţia la judecătoria în a cărei circumscripţie se află penitenciarul în termen de 3 zile de la comunicarea încheierii. Hotărârea este definitivă şi plângerea împotriva hotărârii comisiei şi contestaţia împotriva încheierii nu sunt suspensive de executare a sancţiunii[22].

2.      Recompense acordate deţinuţilor
Condamnaţii care dau dovezi temeinice de îndreptare, sunt disciplinaţi, muncesc conştiincios, îndeplinesc sau depăşesc în mod obişnuit normele de producţie, cei care au rezultate pozitive în munca terapeutică, de consiliere, psihologie şi asistenţă socială în pregătirea şcolară şi profesională li se pot acorda de către directorul penitenciarului următoarele recompense:
a)      încredinţarea unei responsabilităţi în cadrul activităţilor educative, terapeutice, culturale, etc;
b)      ridicarea unei măsuri disciplinare luate anterior;
c)      suplimentarea dreptului la pachete, vizite, convorbiri online şi corespondenţe;
d)     acordarea de premii constând în materiale pentru activităţile ocupaţionale;
e)      permisiunea de ieşire din penitenciar pe durata de o zi dar nu mai mult de 15 zile pe an;
f)       permisiunea de ieşire din penitenciar pe o durată de 5 zile dar să nu depăşească 25 zile pe an;
g)      permisiunea de ieşire din penitenciar pe o durată de cel mult 10 zile  dar nu mai mult de 30 zile pe an.
       Aşadar, recompensele constituie un stimulent pentru reeducarea omului în general şi a condamnatului în special, iar pentru a le obţine trebuie să facă fapte de bună comportare şi fapte de merit.
       Sunt asimilate unor fapte de bună comportare disciplina în toate zilele, respectarea unor programe de lucru, respectarea dispoziţiilor conducerii, respectarea regulilor de bună conduită şi participarea la programele de calificare cultural-educative, etc.
       Faptele de bună comportare au influenţă asupra comportamentului celorlalţi condamnaţi. Prin fapte de merit sau de curaj trebuie să înţelegem acele fapte prin care condamnaţii au salvat sau au pus viaţa în pericol pentru a salva bunuri şi viaţa altora, au elaborat bunuri ştiinţifice, au avut contribuţii la reeducarea celorlalţi sau au prevenit acţiunile ostile cum ar fi evadările.

3.      Procedura acordării recompenselor
            Acordarea recompenselor se face de comisia pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate la propunerea şefului secţiei unde este deţinută persoana condamnată (înc redinţarea de responsabilităţi, ridicarea sancţiunii aplicate, suplimentarea pachetelor şi vizitelor, premii, ieşirea din penitenciar de la 5 la 15 zile). Acordarea celorlalte recompense se face de directorul general al ANP la propunerea comisiei de mai sus[23].

4.      Permisiunea ieşirii din penitenciar
Această recompensă poate fi acordată în următoarele situaţii:
a)      în situaţia prezentării persoanei condamnate la un concurs în vederea ocupării unui loc de muncă după punerea sa în libertate;
b)      pentru menţinerea relaţiilor de familie a persoanei condamnate;
c)      susţinerea unui examen de către persoana condamnată;
d)     pregătirea reintegrării sociale a persoanei condamnate;
e)      participarea persoanei condamnate la înhumarea soţiei, a soţului, a unui copil, frate, soră.
     Permisiunea de ieşire pe durata unei zile se poate acorda persoanei condamnate care execută pedeapsa privativă de libertate în regim închis. Persoanelor care execută pedeapsa privativă de libertate în regim semi-deschis li se pot acorda pentru aceleaşi situaţii permisiunea de ieşire din penitenciar pentru cel mult 5 zile.
     Având în vedere situaţia execepţională care apare în cazul decesului unei rude apropiate, legea prevede că este posibil a se acorda 5 zile permisiunea, dacă se îndeplinesc condiţiile de mai sus.
     La ieşirea din penitenciar pe o durată mai mult de 24 ore, condamnatului i se aduce la cunoştinţă data şi ora înapoierii.
     Regulile pe care trebuie să le respecte şi consecinţele nerespectării acestora i se aduc la cunoştinţă, cheltuielile ocazionate de ieşirea din penitenciar sunt suportate de deţinut[24].

Capitolul IV: Concluzii

      O definire concretă a drepturilor şi obligaţiilor condamnaţilor îi ajută pe cei care aplică, Legea ce defineşte aceste drepturi, să nu depăşească limitele sau să îngrădească cumva  drepturilor celor ce execută o pedeapsă privativă de libertate.
           



Bibliografie:

1.      Ioan Chiş, Drept execuţional penal, Editura Wolters Kluwer, Bucureşti, 2009
2.      Gabriel-Silviu Barbu, Alexandru Şerban, Drept execuţional penal, Editura C.H.Beck, Bucureşti, 2008
3.      Ioan Chiş, Dragoş Răzvan Niţă, Drept execuţional penal, Editura A.N.I., Bucureşti 2008
4.      Ioan Chiş, Dragoş Răzvan Niţă, Fundamente de drept execuţional penal, Editura A.N.I., Bucureşti, 2004
5.      Constantin Enăchescu, Tratat de igienă mintală, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1996
6.      Ioan Marcel Rusu, Drept execuţional penal, Editura Hamangiu, Bucureşti, 2007
7.      Ana Bălan, Emilian Stănişor, Marinela Mincă, Penologie, Editura Oscar Print, Bucureşti, 2003
8.      Anghel Nicolae, Dreptul executării sancţiunilor penale, Editura Universităţii Titu Maiorescu, Bucureşti, 2002
9.      Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a mãsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal
10.  Regulamentul de aplicare a Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor si a mãsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal






[1] Publicate în M. Of. nr. 514 din 14 august 2013
[2] Publicată în M. Of. nr. 591 din 1 iulie 2004, abrogată de art. 446 alin. (2) din Partea a II-a, Titlul XIII din Codul penal din 2009.
[3] Ioan Chiş, Drept execuţional penal, Editura Wolters Kluwer, Bucureşti, 2009, p. 215
[4] Idem, p. 224
[5] Gabriel-Silviu Barbu, Alexandru Şerban, Drept execuţional penal, Editura C.H. Beck, Bucureşti, 2008, p. 110
[6] Ioan  Chiş, Dragoş Răzvan Niţă, Drept execuţional penal, Editura A.N.I., Bucureşti, 2005, p. 180
[7] Ioan Chiş, Dragoş Răzvan Niţă, Fundamente de drept execuţional penal, Editura A.N.I., Bucureşti, 2004, p. 98
[8]Constantin Enăchescu, Tratat de igienă mintală, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1996, p. 7
[9]Ioan Chiş, Drept execuţional penal, Editura Wolters Kluwer, Bucureşti, 2009, p. 280
[10] Ioan Chiş, Drept execuţional penal, Editura Wolters Kluwer, Bucureşti, 2009, p. 283
[11] Gabriel-Silviu Barbu, Alexandru Şerban, Drept execuţional penal, Editura C.H. Beck, Bucureşti, 2008, p. 221
[12]Anghel Nicolae, Dreptul executării sancţiunilor penale, Editura Universităţii Titu Maiorescu, Bucureşti, 2002, p. 112
[13] Ioan Chiş, Drept execuţional penal, Editura Wolters Kluwer, Bucureşti, 2009, p. 290
[14] Ana Bălan, Emilian Stănişor, Marinela Mincă, Penologie, Editura Oscar Print, Bucureşti, 2003, p. 189
[15] Ioan Marcel Rusu, Drept execuţional penal, Editura Hamangiu, Bucureşti, 2007, p. 91
[16] Gabriel-Silviu Barbu, Alexandru Şerban, Drept execuţional penal, Editura C.H. Beck, Bucureşti, 2008, p. 221
[17] Ioan Chiş, Drept execuţional penal, Editura Wolters Kluwer, Bucureşti, 2009, p. 311
[18] Gabriel-Silviu Barbu, Alexandru Şerban, Drept execuţional penal, Editura C.H. Beck, Bucureşti, 2008, p. 228
[19] Ioan Chiş, Drept execuţional penal, Editura Wolters Kluwer, Bucureşti, 2009, p. 319
[20]Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a mãsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal
[21] Gabriel-Silviu Barbu, Alexandru Şerban, Drept execuţional penal, Editura C.H. Beck, Bucureşti, 2008, p. 233
[22] Regulamentul de aplicare a Legii nr. 275/2006 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal
[23] Idem
[24] Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor şi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu